جدول مهمترین بانکهایی که در پیشبرد عملیات بانکداری دنیا نقش موثری داشتند.
|
نام بانک |
کشور |
تاریخ تاسیس |
موسس |
حیطه فعالیت |
نوآوری و شاخصه |
|
بانک بارسلون اسپانیا |
اسپانیا |
1401 میلادی |
دولت اسپانیا |
1-فعالیتهای مرسوم بانکی به عملیات2-صندوق داری دولت گفته شده که این بانک |
اولین بانکی باشد که از چک برای انتقال سپرده های دیداری استفاده نمود.
|
|
بانک ونیز |
ونیز |
1587 میلادی |
دولت ونیز |
دریافت سپرده های اشخاص اعم از مسکوکات داخلی، خارجی و انتقال این سپرده ها از یک حساب به حساب دیگر و پرداخت بروات تجاری مشتریان می پرداخت |
تا سال 1637 میلادی انتقال رسیدهای با نام از طریق پشت نویسی متداول بود لیکن این بانک در مقابل سپرده ها، رسیدهای متحد الشکلی که بر حسب مبلغ سپرده با هم متفاوت بودند به صاحبان آن داد، این رسیدها با بهره و بدون نام بوده و در باجه های بانک قابل پرداخت بودند. این تحول گام مهمی برای انتشار اسکناس به حساب می آید. |
|
بانک آمستردام |
هلند |
1609 میلادی |
شهرداری آمستردام |
طبق اساسنامه اولیه، بانک مؤظف به نگهداری صد در صد سپرده های بانکی بود و حق اعطای وام و اعتبار را نداشت و به همین جهت هزینه های خود را از طریق دیافت کارمزد خدمات بانکی تأمین می کرد |
این بانک در سال 1794 با ورشکست شدن یکی از بدهکاران مشکل بزرگی پیدا کرد و در سال 1819 تعطیل شد.
|
|
بانک استکهلم |
سوئد |
1656 میلادی |
پالمسترخ |
ابتداء فعالیت خود را بر اساس استفاده از سپرده های مردم و ذخایر بانکی به منظور اعطای وام و اعتبار قرار داد؛ ثانیاً، این بانک اقدام به انتشار اسکناس های یکنواخت با مبالغ مشخص نمود که در مقابل سپرده بانکی به مشتریان واگذار می شد و آنان می توانستند با مراجعه به بانک، وجه آن را دریافت کنند |
انتشار اسکناس بیش از حد باعث شد که این بانک در سال 1776 ورشکسته شود.
|
|
بانک انگلستان |
انگلستان |
1694 میلادی |
بخش خصوصی |
دریافت وجه و پرداخت تسهیلات |
در همان سال کلیة سرمایة بانک را با نرخ بهره 8 در صد به دولت وام داد و در مقابل امتیاز انتشار اسکناس را به مدت یازده سال دریافت کرد که بعد ها در مقابل تمدید بدهی دولت یا دادن وام های مجدد تمدید می شد |
|
بانک سلطنتی فرانسه |
فرانسه |
1716 میلادی |
ریاست جان لا |
به پشتوانه طلا و مسکوکات اندوخته شده، اقدام به انتشار پول های اعتباری کرد |
نرخ بهره را از 30 در صد به 4 در صد کاهش دهد |
هادی احمدپور ، دانشجوی دکتری علوم اقتصادی آکادمی ملی علوم آذربایجان ، کارشناس ارشد علوم اقتصادی از دانشگاه مازندران ، مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه بازاریابی بانکی هدف از طراحی وبلاگ : کمک به کاربران محترم در دستیابی به اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه بانکداری - بازاریابی و مدیریت با استفاده از مفاهیم اقتصادی